Få ut max av din gymträning

Många har någon gång varit på ett gym. Vissa fastnar helt och blir kvar, andra tycker inte att det är något för dom.  Oavsett om du är en gymfantast eller en gymkritiker så finns det mycket att lära sig. Dels om gymträning men också om träning i allmänhet. I dagens inlägg ska vi ge lite tips för hur du utnyttjar din träning till fullo. Tipsen är anpassade efter styrketräning i första hand men går även att applicera på övrig träning.

Som du vet så bör ett träningspass inledas med uppvärmning. Anledningen till att vi värmer upp är för att undvika skador, men också för att förbereda musklerna inför kommande aktivitet.  En bra uppvärmning bör bestå av först en allmän uppvärmning där man får igång organen (hjärta, lunga och blodcirkulation) och sedan av sen specifik uppvärmning där man värmer upp just dom muskler som sedan ska ansträngas.

Teknik är viktigt i alla träningsformer. Man komma en bit på vägen även utan bra teknik, men ska man ta det där sista steget är en god teknik nödvändig. Det finns även en risk med att ha dålig teknik då skaderisken ökar. Fråga gärna någon som kan just den övningen du ska köra eller kolla på instruktionsfilmer och efterlikna tekniken. Slarva inte, det kan kosta dig dyrt.

Tänk på vikterna. Det är ovanligt att ryggskador uppkommer vid tunga och farliga övningar.  De personer som kör sådana typer av övningar är oftast rutinerade och vet hur de skall lyfta. Däremot är det vanligare att olyckor och skador sker när man har uppmärksamheten på något annat, t.ex att man skall flytta en bänk, en stång eller sätta dit en vikt på stången.

Din andning är oerhört viktig. Många tänker inte på vilken vikt andning faktiskt har. Det finns flera olika sätt att andas på. Vid styrketräning sker oftast en repetitionsandning.  Det går ut på att man tar ett andetag inför kontraktionen, håller andan under den, och andas senare ut efter den. Utöver repetitionsandning finns tre olika typer av andning till som används vid träning.

Utöver dessa tips så finns det en helt djungel av andra bra tips. Men underskatta aldrig behovet av vatten och salter! Tycker du att det är svårt med övningar och motivation så finns det många duktiga personlig tränare att anlita för att få hjälp. Ta kontrollen över din kropp och din träning redan idag!

Träna med huvudet och kört hårt!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *