Archive for April 2015

Bästa hudvårdsprodukten!

Mitt absoluta favoritmärke när det kommer till hudvårdsprodukter är Dermalogica. De har så otroligt många bra produkter inom alla möjliga användningsområden. Tyvärr är det så att man får betala för sig, Dermalogica är ganska dyrt, men vad värt det är!

Det finns otroligt mycket hudvårdsprodukter och även Dermalogica har det mesta. Men man behöver naturligtvis inte alla dessa produkter för att ha en välmående hud. Det finns dock några få saker som jag tycker är det viktigaste för huden. Och med mindre produkter kan du köpa lite dyrare och satsa på Dermalogica!

Att tvätta sitt ansikte är viktigt. Huden får ta emot mycket stryk under en dag. Köld med snö eller hetta och solstrålar. Smuts i luften så som avgaser och skräp. Detta gillar inte huden. Därför bör man tvätta sitt ansikte med en rengöringsprodukt. Bra rengöringsprodukter tvättar bara bort skräpet som fastnat på ansiktet men rubbar inte hudens egna skyddsbarriärer. Dermalogica har en rengöring som är fantastisk på detta. De innehåller inte artificiella tillsatser eller tilltäppande oljor. Perfekt och inte alls givet hos alla hudvårdsprodukter på marknaden.

Om man sedan vill ha någon slags kräm att smörja in sig med är det viktigt att den är fuktgivande på rätt sätt. Här tycker jag att man kan satsa på att ha en nattkräm och en dagkräm istället för att ha en 24-timmars kräm. Dagkrämen skyddar huden mot alla dessa attacker under dagen jag tidigare nämnt medan nattkrämen håller ansiktet i trim under sömnen. Också här finns otroligt bra produkter från Dermalogica som jag rekommenderar starkt.

Det finns många andra saker påverkar vår hud än de produkter vi använder oss av. Vill du ha en välmående hud bör du äta mindre socker, träna regelbundet, sova gott och aldrig röka en cigarett mer i ditt liv. Men hudvårdsprodukter från Dermalogica hjälper oss mycket på traven.

Spabad

Något som blivit mer och mer populärt senaste åren är spabad. Detta har absolut sina anledningar, det vet du om du har testat ett. Men många som funderar på att skaffa spabad har frågor värda att tänka på innan. Därför är det smart att fråga folk som vet och som har erfarenhet.

Det finns många olika slags spabad och de har olika prisklasser givetvis. Men något du först borde bestämma dig för är var ditt spabad ska stå någonstans. Vill du ha det inomhus eller utomhus? Det finns både charm och praktiska saker med båda valen. Ett spabad utomhus är väldigt trevligt med anledningen av att man sitter under himmelen. Du kan här också välja lite mer fritt var någonstans på tomten ditt spabad ska stå. Det är dock inte så praktiskt när det ösregnar, då är det mer trevligt att sitta inomhus.

Men hur bestämmer man sig för var någonstans utomhus ens spabad ska stå, givet man väljer att ha det utomhus? Det finns en del saker att tänka på och några saker som ofta glöms bort. För det första bör man tänka på insynen. Det är inte alltid roligt att sitta i sitt spabad om man hela tiden måste hälsa på grannen eller på de som promenerar på en närliggande väg. Man vill gärna ha en egen stund ensam eller tillsammans med någon och inte bli störd när man badar. Därför är det smart att ställa sitt spabad där det är lite insyn och därmed mindre risk för möte med andra. Man bör också tänka på vinden. Under de kalla månaderna går det alldeles utmärkt att bada utomhus i sitt spabad, men det är kallt när det blåser och är minusgrader. Därför är det bäst att ställa spabadet på en plats där det blåser lite. Bor ni vid ett öppet fält eller vid havet så kanske inte utsikten över havet eller fältet ska väga tyngre än vinden. Det är lätt att ändra sig i efterhand.

Statistik visar också att ju längre ifrån huset man har spabadet, desto mer sällan använder man det. Statistik ljuger inte och även om man tänker sig vara undantaget är det dumt att chansa. Givetvis ska man ställa sitt spabad på en plats där den gör sig snygg också. Ett spabad ska smälta in med huset men samtidigt gärna finnas där som en pärla, fullt synlig från huset. Det är något att vara stolt över.

Få ut max av din gymträning

Många har någon gång varit på ett gym. Vissa fastnar helt och blir kvar, andra tycker inte att det är något för dom.  Oavsett om du är en gymfantast eller en gymkritiker så finns det mycket att lära sig. Dels om gymträning men också om träning i allmänhet. I dagens inlägg ska vi ge lite tips för hur du utnyttjar din träning till fullo. Tipsen är anpassade efter styrketräning i första hand men går även att applicera på övrig träning.

Som du vet så bör ett träningspass inledas med uppvärmning. Anledningen till att vi värmer upp är för att undvika skador, men också för att förbereda musklerna inför kommande aktivitet.  En bra uppvärmning bör bestå av först en allmän uppvärmning där man får igång organen (hjärta, lunga och blodcirkulation) och sedan av sen specifik uppvärmning där man värmer upp just dom muskler som sedan ska ansträngas.

Teknik är viktigt i alla träningsformer. Man komma en bit på vägen även utan bra teknik, men ska man ta det där sista steget är en god teknik nödvändig. Det finns även en risk med att ha dålig teknik då skaderisken ökar. Fråga gärna någon som kan just den övningen du ska köra eller kolla på instruktionsfilmer och efterlikna tekniken. Slarva inte, det kan kosta dig dyrt.

Tänk på vikterna. Det är ovanligt att ryggskador uppkommer vid tunga och farliga övningar.  De personer som kör sådana typer av övningar är oftast rutinerade och vet hur de skall lyfta. Däremot är det vanligare att olyckor och skador sker när man har uppmärksamheten på något annat, t.ex att man skall flytta en bänk, en stång eller sätta dit en vikt på stången.

Din andning är oerhört viktig. Många tänker inte på vilken vikt andning faktiskt har. Det finns flera olika sätt att andas på. Vid styrketräning sker oftast en repetitionsandning.  Det går ut på att man tar ett andetag inför kontraktionen, håller andan under den, och andas senare ut efter den. Utöver repetitionsandning finns tre olika typer av andning till som används vid träning.

Utöver dessa tips så finns det en helt djungel av andra bra tips. Men underskatta aldrig behovet av vatten och salter! Tycker du att det är svårt med övningar och motivation så finns det många duktiga personlig tränare att anlita för att få hjälp. Ta kontrollen över din kropp och din träning redan idag!

Träna med huvudet och kört hårt!