För alla oss som är stilintresserade utgör våren några riktigt spännande månader, det är nämligen då som de flesta klädmärken passar på att släppa sina nya kollektioner till försäljning. Inte sällan sker det tidigare, men för den breda massan kommer kläderna ut ungefär samma säsong som de är tänkta att användas.
Ett av de mer spännande företagen är svenska Eton Shirts. Trots sitt engelskklingande namn är det ett företag som har sina rötter i Gånghester utanför Borås. I den lilla orten har det sytts skjortor sedan 1920-talet då företaget grundades. Att namnet Eton låter engelskt är i sig inte särskilt märkligt, det har nämligen sin grund i just Eton College i engelska Birkshire, några mil väster om London.
Men nog om det, det är fascinerande hur Eton Shirts de senaste åren har växlat upp ordentligt och tagit marknadsandelar på marknaden för herrkonfektion. Även om huvudsysslan fortfarande består i att sy upp herrskjortor, har det ändå tillkommit fler relaterade områden, bland annat slipsar, handknutna flugor och inte minst bröstnäsdukar, som blir en mycket trevlig accessoar och som lätt kan förändra det totala helhetsintrycket av en klädd man.
Vad är det då som gör årets upplaga av Eton Shirts så speciell? Förutom att Eton har utvecklat sin grafiska profil under våren, har Eton nu också på allvar börjat föra in småmönstrade detaljer, till exempel de många småmönstrade skjortorna med allt från blommor till fiskar, vilket på avstånd ger en subtil känsla av struktur, men där mönstret vid närmare granskning visar sig utgöras av hundratals och tusentals små figurer.
Det är helt klart att Eton Shirts har potential att bli en av svensk modeindustris riktigt stora aktörer på herrsidan. Men det kräver också stor kreativ förmåga, känsla och tajming, något som jag tycker att Eton Shirts på allvar är på god väg att utveckla.