Att ha bra give aways vid evenemang, expos, festivaler eller mässor är ett koncept som bevisats fungerat gång på gång. Människor gillar att få saker gratis, det är inget snack om det. Eftersom människor tycker om att få saker tilldelade sig så kommer give aways att locka folk till er monter eller den plats ni står på. Bara detta är ett stort plus för er som företag om ni vill synas. Genom att locka människor till er så kommer de att vara öppna för att tala med er också, att lyssna på vad ni är för företag och vad ni erbjuder för tjänster och/eller produkter. Då är den största utmaningen över, den att fånga människornas uppmärksamhet. Och allt tack vara give aways.
Men det är inte bara på detta vis som give aways är ett bra redskap inom marknadsföring. Genom att ge bort saker gratis får människor med sig en del av företaget hem. De kommer flera gånger att se företagets namn och påminnas om samtalet ni haft. Detta är mycket nyttigt på ställen där ni som företag konkurrerar med andra på marknaden. Vad är det ni har som ingen annan har och som gör att de potentiella kunderna kommer ihåg er och inte de andra? Kanske är det bra give aways som gör det?
Ju längre människorna har kvar de give aways som de fått av er desto bättre blir resultatet. Det som avgör hur länge man har kvar en pryl är dess användningskraft och kvalitet. Därför bör ni som företag fundera ut en bra plan i förväg. Vad är det för slags give aways som ni vill ger besökare? Varför kommer de att använda dessa prylar mycket och länge? Och framförallt bör ni se till så att det är bra kvalitet på grejerna ni ger människor. Annars kommer de kanske att tänka lika illa om er som de gör av tygpåsen som gick sönder efter 15 minuter.